Innfør en skyldfri kultur
Sist oppdatert:Snarveien: Det er som regel systemet det er noe galt med, ikke den ansatte.
Da Isao Yoshino var ny i Toyota, gjorde han en feil som førte til at hundre biler ble lakkert i feil farge.
Han fortalte det til sjefen, men ble ikke skjelt ut, som han hadde forventet. I stedet spurte sjefen om han kunne vise ham som hadde ført til feilen.
På malingsrommet skjønte sjefen hvordan en ellers fornuftig mann som Yoshino kunne velge feil farge: Spannene var merket dårlig og sto tilfeldig plassert.
Yoshino fikk ikke kjeft, men takk for å ha gjort sjefen oppmerksom på problemet. Feilen lå hos systemet – ikke mannen.
Det er slik forbedringsarbeid bør fungere. Jeg har sett de gode forslagene tørke helt opp når sjefen er klandrende – ikke er nysgjerrig. Samarbeidet rakner når folk heller vil lempe ansvaret over på andre enn å forstå hvordan feilen kunne oppstå.
Skyldfri kultur gir til psykologisk trygghet.
Måten du reagerer på andres feil på er viktigere enn feilen i seg selv.
⚖️Overslaget
Det er ingenting med skyldfri kultur som utelukker å holde en høy kvalitetsstandard også. Du kan ha både skyldfri kultur og Jevnt, men vennlig trykk.
🏷️Flere innlegg om lean og forbedringer