Tenk to nivåer opp

Sist oppdatert:

Snarveien: Sett deg selv i posisjonen til sjefens sjef. Det hjelper både deg og sjefen din.

Detaljene: Forsvaret lærer sine offiserer å “tenke to nivå opp”. Du skal ikke bare ta hensyn til ditt eget oppdrag, men også oppdraget til overordnet avdeling, og avdelingen over der igjen.

Si at du er troppssjef og har fått ordre om å forsvare et høydedrag. Da er det nyttig å forstå at grunnen til det er at kompaniet du er en del av har fått i oppdrag å forsvare veikrysset som høyden ser ned på. Og at grunnen til det igjen, er at nivået over (bataljonen din) har fått i oppdrag å sikre hele veistrekningen som krysset ligger på.

Du kan tenke to ledelsesnivåer opp i din organisasjon også. Spør “Hva skal til for at min sjef lykkes? Og hva skal til for at deres sjef igjen også lykkes?”

Jeg har tidligere skrevet om fordelene ved å forstå sjefen intensjon. Det gir deg spillerom til å lage egne planer som tjener organisasjonen du jobber i. Men å forstå sjefens sjefs intensjon gjør alt litt lettere for deg.

Og en ting til: Det kan også være nyttig å tenke to nivåer ned. Tenk at du ikke bare har et ansvar for å coache dine direkte underordnede, men også hjelpe deres underordede. Men la det stoppe der - ikke ta direkte ansvar for ledere enda lenger ned i organisasjonen om du ikke vil gå i beina på nivået under.