Bli kjent med dine ansatte
Sist oppdatert:Snarveien: Vi trenger alle å bli sett og anerkjent. Vær en leder som kjenner dine ansatte, spiller på deres styrker og får frem det beste av gruppen.
Detaljene: Du har kanskje hatt sjefer som lar det gå ukesvis fra du er ansatt til første samtale. Du vet ikke hvorfor det er slik, men følelsen er at du verken er særlig viktig for organisasjonen eller kommer til å få brukt styrkene dine her.
Men er du heldig, har du kanskje hatt sjefer som har gjort det motsatte. Jeg husker godt Håvard, som fløy inn som ny sjef, og det første han gjorde var å ta en kaffe med hver av oss som rapporterte til ham. Han var nysgjerrig, vennlig og tillitsvekkende.
Så start ledervirket ditt med å gå en tur, eller ta en kaffe med dine ansatte og vær nysgjerrig på dem!
Her er noen forslag til spørsmål å diskutere:
- Fortell om dine styrker! Det er ikke alltid så lett å
svare på, så her er et par tips til spørsmål som kan få frem
flere svar:
- Når har vennene eller kollegaene dine sett deg på ditt beste? (Inspirert av Reflected Best Self)
- Hva synes du andre er overraskende dårlige til? (Inspirert av Sascha Capin)
- Hvordan kan vi bruke styrkene dine best mulig?
- Hva har du lyst til å få til på denne arbeidsplassen?
- Hva står i veien for at du kan få det til?
- Hvordan kan jeg hjelpe deg?
- Hva trenger jeg å vite om deg for at du skal være på ditt beste her?