La folk vite hva de kan forvente av deg
Sist oppdatert:Snarveien: Fortell teamet ditt hva de kan forvente av deg som leder. Å vite hvor de har deg og hvordan du jobber, skaper psykologisk trygghet.
Detaljene: Hva kan man forvente av den nye sjefen? Hva betyr det om han ikke spør hva du holder på med, kaller deg inn til “Møte 09:00”, eller utelukkende sender enstavelsessvar på e-postene dine?
Det behøver ikke bety noe som helst, men de første månedene er alt en ny sjef gjør, ganske forvirrende.
En måte å få til en enklere overgangsperiode som ny leder, er å skrive noen ord om hvem du er og hva dine ansatte kan forvente av deg.
Tenk på dette som en enklere teamkontrakt – litt olje i det sosiale maskineriet.
Et eksempel (basert på Matthew Rechs forslag på Twitter):
- Jeg kommer til å jobbe for at vi hele tiden finner måter å forbedre arbeidet på.
- Jeg kommer ikke til å detaljstyre deg, men jeg vil
gjerne at du forteller meg hva
du har tenkt å gjøre på forhånd. Da lærer jeg mer om
hvordan denne jobben fungerer.
- Du må gjerne hoppe over nivåer for å snakke med folk utenfor kommandolinjene. Dersom det er mulig, vil jeg gjerne holdes informert i etterkant.
- Vi har en ukentlig 1:1. Dette er din tid, og du står fritt til å avlyse om du ikke har behov for praten.
- Dersom du jobber med noe spesielt krevende, kommer vi også til å ha opp til hyppigere problemløsing. Spørsmålene kommer fra Toyota Kata og er ment for at vi begge skal bli bedre på en forskningsmetode for problemløsing.
- Jeg svarer noen ganger kort på epost. Det er ikke for å være uhøflig, men for at du skal kunne komme videre med saken så fort som mulig.
- Jeg sjekker epost tre ganger om dagen: kl 10, 14 og 20. Ring om du har behov for raskere avklaring.
- Jeg håper vi kan holde mandagene møtefrie, så vi kan gjøre arbeid som krever konsentrasjon da.
- Jeg er en treg tenker. Det er ikke sikkert jeg har et godt svar til deg her og nå. Gi meg litt tid, og fortell meg gjerne hvilke alternativer du har vurdert.
- Dette er kunnskapsarbeid – og det er idéene dine – ikke tid på kontoret som teller. Om du får bedre idéer av å trekke deg unna i perioder gjør du det.
- Det er greit å komme til meg med problemer. Men jeg vil også gjerne at du har en plan for hvordan du kan skaffe mer informasjon, og en hypotese om hva du tror jeg kommer til å anbefale. Dette er for at vi begge skal bli bedre på problemløsing.
- Ha en lav terskel for å komme til meg med ting som kan bli problemer for andre, eller ikke er til beste for selskapet. Det er ikke gøy å gå på akkord med seg selv eller havne i rollekonflikt, så del det gjerne med meg.
- Jeg ønsker å være raus med oppmuntringer. Si fra om det blir for lite, for mye eller i feil form. Vi er alle forskjellige.
- Jeg skal ikke ta æren for noe du har gjort. Si fra om du ikke ble anerkjent for din innsats.
- Jeg kommer til å gi deg direkte tilbakemeldinger, fordi jeg høye forventninger til deg og vet du kan få det til. Jeg håper du kan gjøre det samme for meg.