🏭Samleartikkel: Serie om forbedringsarbeid

Sist oppdatert:

Snarveien: Skal du bygge et selvforbedrende team? Her er noen erfaringer.

Jeg skrev i oktober 2025 en serie på LinkedIn med steg-for-steg tips med erfaringer fra lean-arbeidet i veterinærkjede. De kommer til å bli individuelle artikler, men inntil videre finner du de her som lenker til LinkedIn-innleggene.

1. Velg deg et mål – helst et om kvalitet eller ledetid

«Reell forbedring går ikke på bekostning av noe annet»

– Magnus Lord

2. Kvalitet er at ting blir som dere har tenkt

(…) et godt første mål for forbedringsarbeidet er å begynne med noe som ikke går som vi har tenkt – helst noe som kan gi ringvirkninger for resten av driften.

3. Kortere ledetid, raskere service

Ledetid er tiden mellom et behov oppstår og det blir løst. Jo kortere ledetid, desto færre unødvendige problemer.


Om du ikke møter behovet til rett tid, får du det som John Seddon kaller for «Failure Demand». Ny etterspørsel oppstår fordi den opprinnelige ikke ble dekket.

4. Start dagen med et pulsmøte

I begynnelsen holder det at alle får seg en kopp kaffe, får sett hverandre i øynene, før vi stilte vi to spørsmål:

  1. Hvordan var dagen i går? Hva lærte vi?
  2. Er det noe i veien for at i dag blir en god dag?

5. Kartlegg flyten – tegn opp alle stegene i prosessen

Samle alle som er involvert, og be dem tegne opp alle stegene i prosessen, fra behovet oppstår til det er løst.


Allerede her går det opp noen lys for folk. For når mange er involvert, er det nesten ingen som vet hva de andre gjør.

6. Tegn opp en ny flyt

(…) som Niklas Modig skriver i «Dette er lean»: Hvis vi vil forstå en prosess burde vi satt GoPro-kameraet på kunden, ikke på oss som jobber der. Begynn derfor med å finne ut hvordan kunden kan få møtt sine behov raskere.

7. Forbedre flyten ved å vise hvor det går galt

Etter at alle stegene i flyten er tegnet opp på tavla, diskuter hvor det glipper.


Se etter: - Hvor må varer eller kunder vente? - Hvor sender vi dem videre uten riktig behandling, så det blir feil på neste steg? - Hvor blir ikke ting som vi har tenkt?

8. Innfør ukentlige forbedringsmøter

Det viktige nå er ikke hvor mange problemer dere fikser den første uka, men at dere får til en rytme med stadig forbedring. Derfor kan dere nå innføre et forbedringsmøte hver uke.

9. Vær en coach mellom forbedringsmøtene

Forbedringsarbeid blir fort slukt av hverdagens gjøremål. Derfor bør sjefen følge opp de som har fått ansvar for en rosa problemlapp. Helst hver dag.

10. Forelsk deg i problemet

Ikke hopp i løsningsmodus, men beskriv problemet og grav i rotårsakene. Jo mer du spør «hvorfor», desto høyere oppstrøms kan du løse problemet.

11. Gjør det lett å gjøre det riktig

(…) utfordre folk til å foreslå løsninger der man enten ikke trenger å huske noe, eller blir minnet på det riktige valget i øyeblikket.

12. Gjør det visuelt

Finn synlige hjelpemidler som gir deg og andre den informasjonen de trenger for å gjøre en god jobb.

13. Sjekklister redder liv

Finnes også som artikkel her: Sjekklister

14. Du får bedre resultater om du optimerer for helheten enn for hvert enkelt steg

Om The Beer Game og hva som skjer når alle optimaliserer for seg selv.

🏷️Flere innlegg om forbedringsarbeid

Kilder og inspirasjon