Vil du ha bedre innspill til strategien? Ikke start med blanke ark
Sist oppdatert:Snarveien: En vanlig feil i strategiarbeid er å be om innspill til feil tid. Ikke spør for tidlig – før du har fått tenkt selv, men vent heller ikke til alt er ferdig.
To klassiske feil
❌ For tidlig: Ledelsen stiller med blanke ark og spør: “Hva synes dere vi skal gjøre?”
Problemet? De ansatte aner ikke hva slags rammer de har å jobbe innenfor. Hvor stor risikovilje har ledelsen? Hvor langt frem ser de? Hvor nytenkende ønsker de å være?
Resultatet er forvirring, vinglete diskusjoner og lite nyttige innspill.
❌ For sent: Ledelsen har allerede laget en strategi som bare skal velsignes av de ansatte.
Folk forstår raskt at de ikke har noen reell påvirkningsmulighet. De få innspillene som kommer inn er som regel tynn suppe, vage og høflige.
Akkurat passe: Gi folk noe å forbedre
✅ Start med ditt hittil beste forslag – som du kan se tilbake på som prosessens dårligste.
Ledelsen presenterer sin beste tenking hittil, men fremstiller den ikke som fasit. «Dette er vår første hypotese, det er et middelmådig forslag, og vi trenger deres innspill.»
Ikke vær redd for å dele ledergruppens logikk. Forklar hva dere har vurdert, hvilke alternativer dere har valgt bort, og hvorfor.
Vær ærlige om begrensningene. Hva er dere usikre på? Hva kan gå galt? Hvor er dere mest optimistiske?
Det gjør det uendelig mye lettere for resten av organisasjonen å vite hvor de skal starte når du ber om deres innspill.
Det dårligste av alle fremtidige forslag
Men husk også at ledelsens forslag tradisjonelt sett ikke har vært noe man skulle tukle for mye med.
Du må derfor overkommunisere hvor lite investert du er i forslaget, og hvor mye dere trenger andre perspektiver.
En måte å gjøre det på er å si: «Dette er vårt hittil dårligste forslag.»
Da skjer det noe. Du viser at dere holder forslaget løst i hendene, og har gitt tillatelse til at det bare kan forbedres.
Idéen kommer fra Lean-verdenen, som har brukt å kalle sine standardsprosedyrer for “best practice”. Ulempen med det begrepet var at terskelen ble høy for å endre på noe som visselig var best. Men ved å kalle det “worst practice”, fikk de inn flere forslag og prosedyrene ble ikke lenger ansett som hugget i stein.
Så neste gang: Ikke start med ingenting. Ikke avslutt med fasiten. Start med et forslag folk kan forbedre.