Bruk grafer til å forstå sesongvariasjon

Sist oppdatert:

Snarveien: Ikke bruk tid på å diskutere tall tatt ut av sin sammenheng. Tegn en graf med lange tidsserier for å se mønstre og forstå hvordan verden fungerer.

Detaljene: I serien «ting ledergruppen kaster bort tid på» er det dags for diskusjoner fordi vi ikke forstår sesongvariasjon.

Økonomisjefen viser en side med en rekke tall (som den nedenfor). Noen spør hvorfor omsetningen i august er lavere enn den måneden før. Og så går diskusjonen – helt frem til alle er enige om at salgssjefen må komme med en skriftlig redegjørelse.

Ikke slik:

Datapunkter som ikke henger sammen. Ikke mulig å se noe mønster

Men hadde økonomisjefen heller vist tallene som en graf, ville det vært mulig å se et mønster: Her svinger omsetningen med årstidene.

Men slik:

Grafen viser at det er to høysesonger i året. Da er det ikke så rart at augusttallene var lavere enn juli.

Mange bransjer har sesongvariasjon, men ikke alle vet om det og tar høyde for det.

Det er flere fordeler med å forstå sesongene i din bransje:

For det første slipper du å bruke unødvendig tid i ledermøtene på å forklare hvorfor salget ikke er jevnt gjennom året. Om alle forstår syklusene som påvirker bedriften, har du oppnådd noe av det viktigste med en ledergruppe: At det er en delt kunnskap i gruppen om hvordan bedriften fungerer. (Se også add to the pool of shared meaning).

For det andre er det lettere å selge når kundene vil ha varene dine. Pinnekjøtt før jul selger seg selv. I juli må du nok markedsføre det mer aggresivt. Det er som regel lettere å gjøre mer av det som går bra av seg selv, enn å skape noe av det som ikke fungerer.

For det tredje kan du gi bedre kundeservice ved å jevne ut etterspørselen. På veterinærklinikkene jeg jobbet i tidligere, var det hver vår et rush av dyreeiere som ville kjøpe flåttmiddel før sommeren kom. Det kunne bli travelt, og det skapte også køer for andre behandlinger. For å unngå den flaskehalsen, sendte de mest forutseende klinikksjefene ut påminnelser til flåttmiddel-kundene allerede mot slutten av vinteren. Kundene var fornøyde med mindre kø. Dyreklinikkene fikk en jevnere arbeidsmengde. Vinn-vinn!

For det fjerde blir det lettere å si noe om fremtiden, om du forstår fortiden. Når du forstår hva en vanlig sesongvariasjon er, kan du lettere se om mønsteret ikke lenger stemmer. For eksempel: En måned med samme omsetning som forrige kan være gode nyheter, om du vanligvis har en nedgang på 20% på denne tiden av året.

Noen tips:

Kilder og inspirasjon