Bygg strategien på det kundene allerede liker

Sist oppdatert:

Snarveien: Den beste strategien starter ikke med hva dere vil være, men med hva dere allerede er.

Når bedrifter skal lage en strategi, begynner de ofte i feil ende.

Det diskuterer drømmer og høytsvevende ambisjoner. Så går alle hjem og vi hører ikke noe mer om visjonen om å «bli verdensledende innen X».

Det finnes en enklere og bedre måte: Finn ut hvorfor kundene allerede velger dere.

Dere har allerede betalende kunder. Hva er det de ser i dere? Hva er det som er unikt med dere? Hva er det kundene får hos dere, som de ikke får noe annet sted?

Det er det overraskende mange bedrifter som ikke kan svare på.

Og det er nettopp her dere bør starte når dere skal sette ord på strategien deres. Begynn med å skrive:

Alex Smith kaller dette for Dolly Parton-prinsippet, basert på et råd hun ga: «Finn ut hvem du er, og gjør det med vilje.»

Gjør det med vilje
Smith skriver:

“Legg merke til hva hun sier.


Hun sier ikke: «Bestem deg for hva du ønsker å være, og prøv å gjøre det».


Hun sier: «Finn ut hvem du er» – med andre ord har du ikke så mye valg. Du er den du er, og din oppgave blir å omfavne det, om du vil nå langt.”

Der har du gullet ditt.

Hvordan kan dere gjøre mer av det dere allerede er?

Kilder og inspirasjon