En huskeliste for LinkedIn
Sist oppdatert:Snarveien: LinkedIn kommer uten bruksanvisning. Jeg skrev ned noen råd til meg selv, så jeg ikke mister hodet.
- LinkedIn er på sitt beste når det er gode diskusjoner, nyttig læring, eller lett å komme i kontakt med interessante folk. Bidra til de gode tingene.
- LinkedIn er også et sted å markedsføre bedriften din. Litt tull er greit, men husk at hovedformålet mitt er å hjelpe folk med å heve nivået på ledergruppen sin. Ikke vær redd for å spørre om salg.
- «The business of business is business», sa Milton Friedman. Men The Linkedin of Linkedin er ikke Linkedin. Ikke heng deg opp i plattformen, algoritmene, rekkevidde og influencere. La andre stå for metadiskusjonene.
- Antall eksponeringer er fint og kan gi en pekepinn på hvilke temaer som er interessante. Men ikke glem at målgruppen din – folk i ledergrupper – er ganske snever. Det er bedre med et lite innlegg bare du kan lage enn noe viralt, men generisk.
- Alle rundt deg kjemper en hard kamp. Ikke gjør den verre ved å legge ut selvportrettet ditt på hvert innlegg. «Ja, men algoritmene …». Se regel 3.
- LinkedIn er ikke et godt sted for debatter. Du tropper opp på andres arbeidsplass – ikke få folk til å se dumme ut. Bidra til litt faglig uenighet, men gi deg i tide.
- Tonen her er oppmuntrende. Det er bedre med for mye hyggelighet enn for lite.
- Æres den som æres bør. Så langt som mulig, vis til kilden eller den som har inspirert innlegget. Folk jobber hardt for å skape noe nytt, og det bør belønnes.