En huskeliste for LinkedIn

Sist oppdatert:

Snarveien: LinkedIn kommer uten bruksanvisning. Jeg skrev ned noen råd til meg selv, så jeg ikke mister hodet.

  1. LinkedIn er på sitt beste når det er gode diskusjoner, nyttig læring, eller lett å komme i kontakt med interessante folk. Bidra til de gode tingene.
  2. LinkedIn er også et sted å markedsføre bedriften din. Litt tull er greit, men husk at hovedformålet mitt er å hjelpe folk med å heve nivået på ledergruppen sin. Ikke vær redd for å spørre om salg.
  3. «The business of business is business», sa Milton Friedman. Men The Linkedin of Linkedin er ikke Linkedin. Ikke heng deg opp i plattformen, algoritmene, rekkevidde og influencere. La andre stå for metadiskusjonene.
  4. Antall eksponeringer er fint og kan gi en pekepinn på hvilke temaer som er interessante. Men ikke glem at målgruppen din – folk i ledergrupper – er ganske snever. Det er bedre med et lite innlegg bare du kan lage enn noe viralt, men generisk.
  5. Alle rundt deg kjemper en hard kamp. Ikke gjør den verre ved å legge ut selvportrettet ditt på hvert innlegg. «Ja, men algoritmene …». Se regel 3.
  6. LinkedIn er ikke et godt sted for debatter. Du tropper opp på andres arbeidsplass – ikke få folk til å se dumme ut. Bidra til litt faglig uenighet, men gi deg i tide.
  7. Tonen her er oppmuntrende. Det er bedre med for mye hyggelighet enn for lite.
  8. Æres den som æres bør. Så langt som mulig, vis til kilden eller den som har inspirert innlegget. Folk jobber hardt for å skape noe nytt, og det bør belønnes.